fredag 7 oktober 2022

Medlemsboom hos Matmissionen i Hallunda

Läs också
Johan Rindevall
Johan Rindevall, chef för matmissionen. Foto: Meja Österberg

Matmissionen öppnade en ny butik i Hallunda Centrum i början av februari och har redan fått nästan 2000 nya medlemmar – vilket är fler än de räknat med att få under hela året.

Per-Johan Kanberg arbetar på Matmissionen i Hallunda och har jobbat inom verksamheten i fyra år. Han drivs av att hjälpa människor och att göra skillnad. Han berättar att han möts av en stor tacksamhet från kunderna. Han arbetar i butiken och står vid ingången och släpper in kunder.

– Det är ca 300 kunder per dag. De släpps in i omgångar och har 300 kronor i veckan att handla för. Det motsvarar ungefär 1000 kronor eller mer i en vanlig matbutik. 

Per-Johan Kanberg
Per-Johan Kanberg, butiksmedarbetare på matmissionen i Hallunda. Foto: Meja Österberg

Matmissionen drivs av Stockholms Stadsmission och erbjuder personer med en månadsinkomst under 11 190 kronor att köpa mat för ett billigare pris. Maten som säljs är donationer från dagligvaruhandeln som annars skulle slängts, som medlemmarna kan köpa för en tredjedel av ordinarie butikspris.

Johan Rindevall är chef för matmissionen. Han tror att den drastiska medlemsökningen är en följd av många olyckliga sammanträffanden:

– Det har varit en tuff period för alla med covid. Både el- och matpris ökar, två kostnader som är svåra är välja bort. Även många andra priser ökar, till exempel bensin. Det medför både att behoven ökar och att tröskeln till att söka medlemskap blir lägre.

Norra Botkyrka är ett låginkomstområde där många drabbats hårt av att livsmedelspriserna ökat. Enligt Konsumentverket lägger varje person i snitt 3000 kronor i månaden på mat. Om matkostnaderna ökar med 5 procent blir skillnaden dubbelt så stor för medlemmarna i Matmissionen.

Många kunder känner en stor oro kring den nuvarande ekonomiska situationen. Johan Rindevall säger att det är svårt att förstå vardagen för dem. Han minns fortfarande vad verksamhetens första kund sa:

– ”Vad skönt att ni har yoghurt med smak, för jag har bara råd att köpa filmjölk.” Det är inte många kronor skillnad, men det förklarar våra kunders vardag.

Matmissionen lägger stor vikt vid egenmakten, att få kunderna att vara med och välja sin egen mat och betala själva.

– I längden funkar det inte för någon om det fortsätter så här. Det speciella med en sån här verksamhet är att det långsiktiga målet är att den inte ska behövas. Ingen vill att det ska finnas personer i ekonomisk utsatthet eller att mat ska slängas. Men så länge behoven finns och maten kommer in är vi beredda att öppna så många butiker som behövs så länge det behövs, säger Johan Rindevall.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen skriv din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste nyheterna

Hög arbetslöshet i Botkyrka – kvinnor mer arbetslösa än män 

Arbetslösheten i Botkyrka har de senaste fem åren legat över riksnivån. Det är bland kvinnor som arbetslösheten är störst....

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami