torsdag 6 oktober 2022

Så ska Botkyrka öka valdeltagandet i höst

Läs också
Botkyrka kommun. Foto: Saga Engfelt

Botkyrka är den kommun i Stockholms län som förra riksdagsvalet hade lägst valdeltagande i hela landet, efter Södertälje. I kommunen gick endast sju av nio och röstade. I år kommer kommunen testa nya metoder med förhoppningen om att öka valdeltagandet i höstens riksdagsval. 

I Botkyrka talas det över 100 olika språk enligt kommunens egen hemsida. År 2021 hade kommunen av 95 000 invånare, varav 58 436 var röstberättigade i riksdagsvalet 2018. Endast 78,24 procent av kommunens röstberättigade som valde att rösta i riksdagsvalet, medan Danderyds kommun hade ett valdeltagande på 91,92 procent. Botkyrkas låga valdeltagande gör dem till kommunen med tredje sämst valdeltagande i hela landet. Något som kommunen själva ser problematiskt på och vill försöka ändra på till höstens riksdagsval.  

Kristofer Jervinge, som jobbar som demokratiutvecklare och valsamordnare på kommunen, ser det låga valdeltagandet som något problematiskt. I år kommer kommunen satsa på nya metoder med fokus på att synas mer online, för att försöka få upp valdeltagandet.  

– Man ser en tydlig koppling mellan valdeltagandet, socioekonomiska förutsättningar och segregation i det låga valdeltagandet. Vi på Botkyrka kommun har haft som mål att valdeltagandet i kommunen ska öka. Vi har vid flera val genomfört olika typer av insatser för att försöka öka valdeltagandet. Att kommunicera på andra språk är viktigt men också att ha i åtanke att vi även måste kunna nå människor som inte är läs- eller skrivkunniga på sitt modersmål, säger Kristofer Jervinge.

Vad kommer ni göra i år som ni inte gjorde inför förra riksdagsvalet? 

– Jämfört med år 2018 kommer vi i höst att ha två mobila enheter som åker runt i kommunen och upprättar tillfälliga förtidsröstnings-lokaler under hela förtidsröstningen, 24 augusti till 11 september. Vi vill att det ska vara lättillgängligt att rösta. Förra riksdagsvalet hade vi endast två mobila enheter under den sista veckan. 

Vi ska dessutom försöka tajma in de mobila enheterna med förvaltningsövergripande aktiviteter/händelser när de är på plats runt om i kommunen för att uppmärksamma dem och möjligheten att rösta. Vi kommer även försöka göra speciellt inriktade kommunikativa insatser i de områdena med lågt valdeltagande utifrån kommunfullmäktiges mål, säger Kristofer Jervinge.

Kristofer Jervinge, Foto: Privat

Kommunikationsplanen för när allt ska kommuniceras ut är inte klart ännu. Men kommunen har tankar om att använda sig av lokala “mikroinfluencers” för att få folk att rösta, något som inte gjordes inför förra riksdagsvalet. Mikroinfluencers är lokala profiler med under 25 000 följare på sina sociala medier.  

– Vi vill att det ska bli ett ”socialt tryck” att gå och rösta, att man ska känna att alla andra gör det och därför gå och rösta själv, säger Kristofer Jervinge.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen skriv din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste nyheterna

Hög arbetslöshet i Botkyrka – kvinnor mer arbetslösa än män 

Arbetslösheten i Botkyrka har de senaste fem åren legat över riksnivån. Det är bland kvinnor som arbetslösheten är störst....

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami