torsdag 29 september 2022

Ny satsning på utbildning för anställda på förskolor

Läs också
Huddinge kommunhus Bild: Huddinge kommuns pressbild

Huddinge Kommun satsar på en ny utbildning. Utbildningens mål är att höja den lägsta kompetensen om barn diagnosticerade med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Utbildningen är tillgänglig för alla anställda inom Huddinges kommunala förskolor. Den utvecklas av BUFs biträdande verksamhetschef Åsa Franzén och psykologen David Edfelt.

Utbildningen ska förbereda skolpersonal för att kunna tillämpa praktiska medel för att hjälpa elever nå kraven i skolan. Detta genom att ge verktyg och arbetssätt för att kunna stötta och bemöta elever på deras nivå. Det ska gynna alla elever och inte bara de diagnosticerade med NPF.

Utbildningen har tagits fram av Åsa Franzén har tillsammans med David Edfelt och kommunens förskolestöd-team för Huddinge Kommuns förskolor. Åsa Franzén är biträdande verksamhetschef på barn- och utbildningsförvaltningen och David Edfelt är legitimerad psykolog sedan 1999 samt författare. Utbildningen är tillgänglig för de anställda hos Huddinges kommunala förskolor. Alla anställda som arbetar inom pedagogik med barn ska ta del av den nya utbildningen, från lärare och barnskötare till rektorer.

Målet är att höja den lägsta kompetensgraden och kunskaperna om barn diagnosticerade med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Detta ska hjälpa de barn som har behov av en mer personligt anpassad utbildning.

– För att skapa ett schysst förhållningsätt med barnen Säger Franzén till Nytt i Flempan.

David Edfelts böcker ligger som underlag för den nya utbildningen då han har arbetat omfattande inom barn- och ungdomspsykiatrin. Edfelt föreläser under utbildningen via videofilmer för deltagarna.

De anställda ska också få gemensamma metoder och verktyg vilket ska hjälpa till i det praktiska arbetet och stödja alla barn oavsett speciella behov. Dessa verktyg utgår ifrån olika övningar, moduler och arbetssätt. Ett exempel är att ge tid till reflektion, där man ger ett barn utrymmet för att kunna samla och hantera intryck.

– Strukturen på den pedagogiska utbildningen liknar den som finns i förskolor idag. Men vi har gjort om den ur ett perspektiv för barn med NPF. Den ska ge större kunskaper om hur man går tillväga för att skapa en utbildning som passar alla skolans elever, säger Åsa Franzén.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen skriv din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste nyheterna

Hög arbetslöshet i Botkyrka – kvinnor mer arbetslösa än män 

Arbetslösheten i Botkyrka har de senaste fem åren legat över riksnivån. Det är bland kvinnor som arbetslösheten är störst....

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami